إلى حبيبتى

يا سيدتى..يا من تسبح كالأسماك بماء القلب ..وتسكن فى العينين كسرب حمام..
لن يتغير شئ فى عاطفتى.. فى إحساسى..فى وجدانى..فى إيمانى..
فأنا سوف أظل على دين الإسلام...
نزار قبانى
******

الاثنين، 21 يوليو 2008

الحلوة مصر

الحلوة مصر بتتمشى على شط النيل
فى المغربية قمر طالع والجو جميل
وقلبى كان ماشى معاها
تروح مكان يمشى وراها
إزاى أعيش تحت سماها
وأكون يا ناس فى هواها بخيل
الحلوة مصر بتتمشى على شط النيل
------------------------
بحبها
وإزاى أوصف ليكوم بكلام
الحب مش كلمة نقولها زى الأفلام
أنا حبى ليها مش عادى
أنا دمى فدى أرض بلادى
ألبى قبل اما تنادى
أديها عمرى ويبقى قليل
الحلوة مصر بتتمشى على شط النيل
------------------------
الله على البحر الهادى مع نسمة صيف
و شمس مصر بتتغزل فى حبيبنا الضيف
تقوله أهلا بيك عندى
ما تنسنيش وانت معدى
أنا إسمى مصر ومين قدى
ياما قالوا فيا الناس مواويل
الحلوة مصر بتتمشى على شط النيل
------------------------
الأهرامات بالشوق ضمة م الناس ملايين
وقف التاريخ يشهد لينا وليوم الدين
المصرى مصرى ومن يومه
أسد شجاع ملو هدومه
ما يغركوش أبدا نومه
ده واد جدع وبجد أصيل
الحلوة مصر بتتمشى على شط النيل
------------------------
لو أطول يا مصر
أنا كنت أكتب فى هواكى ديوان
ما يكفنيش أوصف فيكى ولا ألف زمان
عاشق يا حته من الجنة
قبل اما اكون طفل بسنه
ولما أموت أنا بتمنى
على أرضك انتى دمايا تسيل
الحلوة مصر بتتمشى على شط النيل
------------------------
اعذرونى لو كلامى مش كفاية
نفسى أحكى عنها ييجى مليووووووووووووون حكاية
مص م الرحمن هدية
شعبها ناس ميه ميه
شوفتو ليل اسكندرية
والكرام الشرقاوية
و العريش أرض النخيل
الحلوة مصر بتتمشى على شط النيل
------------------------
من مؤلفاتى الشعرية
محمد مختار

0 التعليقات:

مرمر بنتى حبيبتى

تفضلو بزيارة موقعى الجديد

عالم عيـــــــــال عيـــــــــــــــال

مدرسة بهنباى الإعدادية بنات